Naar logopedie
Je kunt voor logopedie terecht bij De Spreektoren met een verwijsbrief van een arts. Kom je zonder verwijzing, dan kijken we bij de eerste afspraak samen of de logopedie kan starten. We nemen dan een korte vragenlijst door voor Directe Toegang Logopedie. Soms is het nodig om toch eerst langs de huisarts te gaan, dit bespreken we dan.
Wij hebben op dit moment geen wachtlijst.
Afspraken en behandeling
De eerste afspraak is altijd een intakegesprek: we praten over jullie hulpvraag voor de logopedie. Je kind mag een spelletje kiezen wat we samen gaan spelen. Zo leren we elkaar al een beetje kennen.
De volgende afspraken gebruiken we voor onderzoek: met spel en met testen kijken we naar de spraak of de taal van je kind. De resultaten van het onderzoek worden met jullie besproken en we geven advies: wel beginnen met logopedie of (nog) niet.
Een logopediesessie duurt 25 min. We werken het liefst ‘live’ met jou en je kind, maar ‘online’ kan soms ook.
Soms is het fijn om te spreken met de juf/meester van school, de leidster van de kinderopvang of een andere zorgverlener. Hiervoor vragen we altijd eerst toestemming aan jullie als ouders.
De logopedie afzeggen als je niet kunt komen
Als jullie niet naar de logopedie kunnen komen moet je voor 8:30 uur afzeggen. Dit kan:
– telefonisch: 024-3510405. Als we niet opnemen, spreek dan een berichtje in.
– via mail: stuur een berichtje naar info@www.spreektoren.nl
Als je te laat afmeldt, of helemaal niet, moet je deze ‘niet nagekomen afspraak’ zelf betalen. Dit wordt niet betaald door de zorgverzekeraar.
Hoe wordt de logopedie betaald?
De Spreektoren heeft in 2024 contracten met twee groepen zorgverzekeraars:
– VGZ (inclusief Univé, IZZ, IZA, UMC, Zekur, Bewuzt)
– Menzis (inclusief HEMA, Anderzorg)
Is je kind verzekerd bij één van deze zorgverzekeraars, dan wordt de logopedie bij De Spreektoren helemaal vergoed.
Als wij geen contract hebben met jullie zorgverzekeraar, dan wordt de logopedie bij De Spreektoren misschien niet helemaal vergoed. Bel met je zorgverzekeraar. Deze kan je vertellen of je een gedeelte zelf moet betalen. Als dat zo is, dan krijg je de rekening per post van Infomedics. Contact met Infomedics voor informatie: 036-2031900. Of ga naar www.infomedics.nl.
Zijn de gegevens van mijn kind veilig bij De Spreektoren?
Wij vinden het belangrijk dat jullie gegevens veilig zijn bij De Spreektoren. Voor onze dossiers gebruiken wij daarom een beveiligd programma. Voor het veilig versturen van persoonsgegevens gebruiken wij Zorgmail.
Bij de eerste afspraak tekenen ouders een toestemmingsformulier. Bekijk hier een voorbeeld van dit formulier. Zonder dit formulier kunnen we de logopedie niet starten.
Wat vinden ouders en kinderen van De Spreektoren?
Wij nodigen alle ouders in ieder geval één keer uit voor een clienttevredenheidsonderzoek van Zorgrespons. Met behulp van jullie mening kunnen wij de logopedie die we aanbieden verbeteren. Jullie gegevens worden anoniem en vertrouwelijk behandeld.
Niet helemaal tevreden?
Wij staan voor kwaliteit. Mocht je toch minder tevreden zijn dan gaan we hierover in gesprek. Laat het ons weten. Wil je een klacht melden, hier vind je meer informatie.
Wat is NIVEL?
Het NIVEL doet onderzoek naar de kwaliteit en het functioneren van de gezondheidszorg. Ook verzamelt het NIVEL gegevens over gezondheidsproblemen onder de Nederlandse bevolking en de behandeling daarvan. Bij De Spreektoren werken we mee aan dit onderzoek.
Hier kun je lezen hoe met de gegevens wordt omgegaan: nivel.nl/zorgregistraties.
Als je bezwaar hebt tegen het gebruik van de (anonieme) gegevens van je kind kun je dit aan ons laten weten. In dat geval worden jullie gegevens niet gebruikt voor het onderzoek.
Meer weten?
Lees ook de blogs: