Tien Tips voor Thuis

 In spraakproblemen, Tips

Logopedie als je nog niet alle letters kan zeggen

Komt je kind bij logopedie om de juiste klanken te leren zeggen? Dan pakken we dat meestal één-voor-één aan. Elke week staat een andere klank centraal in de woorden die we oefenen. Bijvoorbeeld woorden die beginnen met de r- of woorden met de -g achteraan. Soms gaat het over een combinatie van twee klanken (we noemen dit een cluster). Bijvoorbeeld st- of sp- vooraan in woorden

Thuis herhalen

Tijdens de logopedie-sessies bespreken we wat je thuis kan doen. Hieronder vast wat algemene tips:

  • Samen kijken in het mapje of de app van LOGO-Art (zie ook: de blog ‘juf, m’n pinpas is kapot’) is vaak al genoeg
  • Als je dingen wil herhalen uit het mapje, doe dan alleen de werkjes met de klank waar we nú mee bezig zijn.
  • Luisteren gaat vooraf aan praten. Luisteren naar woorden met een bepaalde klank is een voorbereiding op het goed leren zeggen.
  • Als bij logopedie een woord met de moeilijke klank is gelukt, dan is het goed om dat woord vaak te herhalen. Soms leer je van Anja of Carolien een trucje dat daarbij helpt. Dat kan je gebruiken en… voorzeggen mag!
  • Lukt het woord thuis ook? Laat het dan vaker voorbij komen.
  • Lukt het woord toch niet meer? Laat het dan rusten.
  • Zijn er meerdere woorden die goed gaan, dat hebben jullie waarschijnlijk plaatjes meegekregen. Die kun je verstoppen, zoeken en zeggen. Of je legt ze op de trap en benoemt ze bij elke stap.
  • Misschien heb je thuis een boek waarin de klank die je kind aan het leren is veel voorkomt. Lees dat boek lekker voor, zonder echt te oefenen. Voorbeelden van boeken: ‘Schatje en Scheetje’, ‘Coco kan het’, ‘de spin die het te druk had’, ‘een vlinder in de wei’.
  • Knutselen en spelen rondom een klank is ook leuk om te doen. Bloemen met blaadjes, een vlinder met mooie vlekken op de vleugels, een hek en een hok met een dak voor de slak.
  • Kies dagelijks een moment om samen iets van bovenstaande dingen te doen, al is het maar kort. En laat het dan de rest van de dag los.

Na een paar logopedie-sessies gaan we door naar een volgende klank. Ook als de vorige nog niet heel goed ging. Die laten we even rusten. Je kind krijgt de kans om te laten bezinken wat het geleerd heeft.

Tot slot nog een vraag

Rara, over welke klank(en) ging het spel op de foto?

 

Recent Posts